Anmeldelse: Sig du kan li' mig – indholdsstrategi for sociale medier. Af Astrid Haug

Sig du kan li' migDet er ikke mange år siden, enhver virksomhed absolut skulle have en blog, men sådan er det ikke længere. I denne bog er blogs slet ikke nævnt – det er lutter Facebook, Twitter, YouTube osv. – og det er efter min mening en stor svaghed. Der er mange gode grunde til at have sit eget medie, som man selv kan kontrollere, og lade det være grundlaget for aktiviterer på de flygtige netværk, der åbner og lukker hele tiden. En af grundene er, at indholdet er mere langtidsholdbart, som Astrid Haug da også skriver i bogen:

“Jeg oplever ofte, at et flere uger eller måneder gammelt blogindlæg bliver tweetet, fordi nogle falder over det for første gang, eller fordi det er relevant i forhold til en aktuel samtale.”

Den vinkel bliver ikke fulgt op, og det var nok et kapitel værd (opdatering: Astrid Haug har nu skrevet et kapitel om blogs, læs det her på kanalen – Sådan skal virksomheden blogge – eller lade være).

Bogens anden undladelsessynd er ikke at forholde sig kritisk til, om indsatsen kan ses på bundlinjen – det spørgsmål, man altid får. Vi måler på antallet af venner og retweets, og vi bilder os ind, at det kan betale sig, men der kommer sjældent tal på bordet, og hvad er så meningen med det? Bogen har et kapitel om at måle effekten men bliver hurtigt enig med sig selv om, at den skal måles i “kærlighed, forstået som brugernes engagement”. Vi får så nogle redskaber til at måle kærligheden med, og så må vi håbe, den udmønter sig i kroner og øre.

Men så er der heller ikke mere, jeg kan brokke mig over. Astrid Haug har styr på tingene og har da også være med i nogle år. I 2009 var hun medforfatter til bogen Lyt til elefanterne og har både før og siden arbejdet med nye medier både her og der.

Bogens hovedbudskab er, at man skal have noget interessant at sige, og hvis man ikke har det, bør man nok bare lade være. Det er da også gået op for mange virksomheder, at det ikke nytter at råbe slagtilbud og mængderabat. Bogen har mange gode eksempler på virksomheder, der har fundet tonen og slår sig løs. Astrid Haug har fulgt godt med, og med mindre man har fulgt ligeså godt med, er der meget inspiration at hente.

Værditrappen

Værditrappen flytter fokus fra at tale om sig selv til at samtale om det, der interesserer andre.

Bogen lægger ud med at skitsere en strategi og afklare, hvad formålet egentlig er. Man skal ikke på Facebook, fordi konkurrenten er – der skal være en idé med det.

Anden del handler om brugerne og de forskellige netværk. Man skal kende brugerne og forstå forskellene på Facebook, Instagram og hvad det ellers hedder. For eksempel har Ældre Sagen i skrivende stund 67.928 fans på Facebook (bogen skriver 55.000, så det går hurtigt), mens de slet ikke er på Instagram og blot har 879 følgere på Twitter, hvoraf de færreste er ældre – men det er på Twitter, man får fat i journalister, og det er jo godt at vide.

Bogen tager så fat i produktionen af indhold. Det er svært at sige noget nyt og interessant, og det bliver sværere efter de første par måneder. Ofte bliver indsatsen mindre for til sidst at gå helt i stå – fordi der ikke er respons og man løber tør for ideer. Det kræver tålmodighed, en udgivelsesplan og medarbejdere, der kan bidrage med ideer og måske tage billeder og optage videoer, der kan anvendes.

Hvis man har noget at sige og kan finde ud af at sige det, skal man have en plan. Det er ikke godt nok med en tilfældig opdatering i ny og næ, og det handler bogens fjerde del om – og så om føromtalte måling af kærlighed.

Bogens femte og sidste del beskæftiger sig med virksomheden selv. Kommunikationen skal forankres i organisationen, og man skal helst have alle med – og helst fra begyndelsen.

Det er en solid brugsbog, Astrid Haug har skrevet, og nok den bedste for tiden, hvis man endnu ikke har kastet sig ud i det der med sociale netværk. For mere erfarne kommunikatører er de mange eksempler gode at blive inspireret af, og bogen er værd at læse alene for dem.

Køb “Sig du kan li’ mig” hos Saxo:

Relaterede anmeldelser:

One thought on “Anmeldelse: Sig du kan li' mig – indholdsstrategi for sociale medier. Af Astrid Haug

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s