Politiken kan få 100.000 digitale abonnenter, hvis de holder op med at sælge journalistik

Nyheder på dåsePolitiken har annonceret en ny digital strategi med et mål: Politiken vil have 100.000 digitale abonnenter. Det er ikke umuligt, men for at nå det, skal Politiken sælge et andet produkt, end de lægger op til. De skal fokusere mere på teknologi end journalistik.

To ord er gået igen i de seneste par års debat om mediernes produkt på nettet: Unik og kvalitet. Chefredaktører har på skift sagt, at de ville tiltrække abonnenter ved at have unikt indhold og journalistik af høj kvalitet, men det kan man ikke.

Det er svært at producere unikt indhold. Danmark er et lille land, og det er begrænset, hvor mange historier og hvor mange vinkler, man kan være unik med. Og det er svært at producere kvalitet, der er markant bedre end konkurrenternes. Desuden er vi som abonnenter hverken ude efter unik eller kvalitet. Vi vil have relevant og “godt nok”. Relevant er meget bedre end unik, og “godt nok” har i alle brancher et langt større marked end kvalitet. Kvalitet er en niche – og ofte en meget lille niche.

Desuden er journalistik ikke et selvstændigt produkt – og det har det aldrig været. En avis indeholder meget mere end journalistik; rubrikannoncer, listestof, læserbreve, og hvis man fjerner al ikke-journalistik fra avisen, vil ingen købe den. Og det er det, der er sket på nettet. Vi opsøger ikke medierne for at se vejrudsigten, valutakurser, tv-programmer eller føre debat – det findes overalt.

Medierne har mistet pakken og har kun journalistikken tilbage. De vil så have et produkt, der udelukkende består af journalistik – hvad de aldrig tidligere har haft. Det vil ikke lykkes, og betalingsmurene vil aldrig indbringe nok til at finansiere journalistikken.

Dette gælder ikke nichemedier, fagblade, især i købedygtige nicher, hvor man kan tiltrække abonnenter med unik og kvalitet, men det er ikke, hvad Politiken lægger op til. De vil fortsat være for alle – eller ihvertfald mange – og så skal man have noget mere og andet end journalistik, selvom journalistikken måske er lidt mere unik og af lidt højere kvalitet.

Derfor skal Politiken sælge relevans, og det lægger de også op til i den nye digitale strategi. Som noget helt nyt i dansk mediebranche vil Politiken individualisere. Chefredaktør Bo Lidegaard siger:

“Det er vigtigt at imødekomme brugernes ønske om at komme tættere på indholdet. De skal opleve, at det bliver mere skræddersyet.”

Det er nemlig rigtigt, indholdet skal skræddersyes den enkelte bruger. Det er unikt, og det er kvalitet. Men chefredaktøren insisterer også på at bevare betalingsmuren og begrænse adgangen.

“Han forestiller sig, at det fremover ligesom i dag vil være muligt at tilgå Politikens indhold gratis, hvis man kun besøger siden nu og da, mens man vil møde krav om betaling, hvis man klikker ind ofte”.

Det er dumt.

Ikke straffe men belønne

Betalingsmurene straffer brugerne for at komme tilbage. Når jeg har læst 10 eller 20 artikler, bliver jeg stoppet, men det burde være omvendt. Politiken bør belønne mig for at komme tilbage. De ønsker jo, at jeg kommer igen og igen, så hvorfor forhindre mig i det. De skal ikke sælge unik kvalitetsjournalistik men unik kvalitetsfiltrering og -sortering. Noget, der er unikt for mig. Journalistikken kan være nøjagtig det samme, som hos konkurrenterne, men hvis filtreringen er tilpasset mig, så er Politiken unik og har langt højere kvalitet.

Det er som med børn og hunde – belønninger virker meget bedre end straf.

Det handler om teknologi, ikke journalistik

Politiken kan ikke adskille sig fra konkurrenterne med journalistik. Journalisterne på Berlingske, Information, Jyllands-Posten, DR, TV 2 og alle andre har samme kvalitet.

Politiken kan adskille sig med teknologi. Hvor de andre opretter hele redaktioner, der skal fodre Facebook og Twitter – som så står for den vigtige sortering – kan Politiken skabe den personlige tjeneste, der servicerer mig – og alle andre – ved at sortere og filtrere efter mit behov.

Nej, ikke som den trykte avis

Medierne skal holde op med at tage udgangspunkt i den trykte avis, når de udvikler tjenester til nettet. De har i 20 år forsøgt at overføre avisen til nettet, og nu burde det være klart, at det ikke er den rette vej. Politikens nye strategi er et stort skridt på vejen, men der er vist et stykke vej endnu. Chefredaktør Bo Lidegaard siger til journalisten.dk:

“Det, som vi i dag lykkes godt med i vores trykte avis, skal vi have mere af på vores digitale satsninger.”

Politiken.dk vil have færre nyheder og mere dybde

Politiken skal glemme alt om den trykte avis – og hvad er det egentlig, de lykkes så godt med – så vidt jeg ved, er oplaget faldet siden 1999? Nettet er noget ganske andet, og tjenester på nettet kan ikke udvikles af papirmennesker.

Bo Lidegaard er en papirmand, og det er resten af Politikens ledelse også. De er en del af problemet. Ledelsen bliver næppe skiftet ud, for bestyrelsen er også papirmennesker, så de er også en del af problemet.

Politikens nye digitale strategi ser absolut lovende ud. Der står det, jeg og andre har sagt i årevis, så jeg kan kun applaudere, men indtil videre er det bare ord, og vi har hørt mange store ord fra chefredaktører de senere år. Det kniber mere med handling, for de elsker avisen, som den så ud, da de var børn.

Men jeg vil tage ja-hatten på og håber, at 2014 bliver året, hvor danske medier gør det.

Det begyndte i foråret, hvor nyhedschef på TV 2, Michael Dyrby, sagde: Vi har endnu ikke formået at udnytte teknologien, og Politikens udmelding kommer et par dage efter, at Berlingske proklamerede, at de vil begynde at linke til konkurrenter: Forsigtig optimisme: Denne gang har medierne måske forstået, at internet ikke er en distributionsform.

Det er absolut og ubetinget positivt.

Se også:

One thought on “Politiken kan få 100.000 digitale abonnenter, hvis de holder op med at sælge journalistik

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s