Facebook har vundet: Medier er nu underleverandører af gratis nyheder. Slå igen med faglig dating

Faglig datingDer kom aldrig konkurrence om læserne – Facebook tog dem bare uden modstand fra de medievirksomheder, der indtil for nylig havde monopol på nyhedsdistribution. De har nu overgivet sig helt – medierne – og ansætter redaktører eller opretter hele redaktioner, der har til opgave at hjælpe Facebook med at levere bedre nyheder.

Medierne konkurrerer nu indbyrdes om at få trafik fra Facebook og håber på at tjene en skilling på det, mens de overlader relationen til brugeren og broderparten af indtægterne til Mark Zuckerberg.

Politiken rapporterer, at Robotter styrer din nyhedsstrøm, og det lyder jo farligt, hvad der sikkert også er meningen. Sandheden er dog mere nuanceret, for nyhedsstrømmen på Facebook styres i høj grad af dine venner – som formodentlig ligner dig temmelig meget – og robottens opgave er at sortere i det, dine venner skriver og deler.

Medierne forsøger så at komme med i den nyhedsstrøm, og ovre i Sverige har de undersøgt, hvilke nyheder, der gør det:

För att delas i sociala medier ska nyheterna ligger nära i tid, rum och kultur samt ofta har en negativ ton och vara kontroversiella

Kontroversiella nyheter delas mest. Se hele undersøgelsen her: Delad glädje är dubbel glädje? En studie om nyhetsdelning i sociala medier (pdf).

Delt på Facebook

Også Pew Research Center i USA har set nærmere på, hvilke nyheder vi får via Facebook: How social media is reshaping news. Det er først og fremmest underholdning, lokale begivenheder og sport.

8-Kinds-of-News-on-Facebook

De svenske og amerikanske undersøgelser passer godt med den hjemlige tjeneste De virale nyheder, som registrerer hvilke mediehistorier, brugere på Facebook og andre store netværk deler.

Mediernes jagt på klik fra Facebook er kortsigtet og hjælper kun Facebook, der dag for dag bliver bedre til at filtrere og sortere til den enkelte bruger, hvad medierne end ikke forsøger.

Facebook skal angribes, hvor de er stærkest og hvor de er svagest. Facebook er stærk på relationer – det er der, vores venner og familie er – men svage på faglighed, så svaret kan være at opbygge faglige relationer.

Den største udfordring er de unge, som altid har været svære for medierne at nå. Det nye er, at de unge er begyndt at benytte medier – Facebook, Instagram, blogs – så skridet til at benytte et traditionelt medie er mindre, end det har været tidligere. Medierne har hidtil forsømt de unge i vished om, at de ville begynde at abonnere på en avis, når de slog sig ned og stiftede familie, men sådan er det ikke længere.

Mediernes tilbud til de unge er midaldrene musikanmeldere, der foragter One Direction, og det er der næppe fremtid i. Her kan svaret være interessefællesskaber. Lad Facebook om de personlige relationer og tilbyd mulighed for at møde andre med fælles interesser. Det kræver stærkt indhold inden for udvalgte emner – og de nyeste tiltag fra JP/Politiken og Berlingske, Finans og Politik, appellerer næppe.

Alle medier bør være som datingsites – en niche med succes – og opbygge faglige netværk og interessefællesskaber.

Foto: zen Sutherland.

One thought on “Facebook har vundet: Medier er nu underleverandører af gratis nyheder. Slå igen med faglig dating

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s