Anmeldelse: Content Marketing Bogen. Af Joakim Ditlev og Signe Damgaard Jepsen

Content Marketing BogenTraditionel reklame er ikke, hvad det har været. Vi får vores nyheder og underholdning på små telefonskærme, hvor der ikke er plads til meget reklame – ikke store avis- og magasinsider. Vi ser film og serier på streamingtjenester som Netflix, hvor der ikke er reklamer, og på computeren installerer vi adblocker, der fjerner de irriterende bannerannoncer.

Det er et problem for medier, der mister reklameindtægter, for medie- og reklamebureauer, og for virksomheder, der gerne vil ud med deres budskaber.

I de senere år er der opstået nye reklameformer, som ikke ligner reklamer. For eksempel native advertising, hvor medier er begyndt at bringe reklamer, der ligner redaktionelt indhold.

Annoncørindhold i Politiken

Medier eksperimenterer med native advertising. Dette er en reklame i Politiken for Tuborg, udformet som Politikens redaktionelle indhold.

Et andet nyt begreb er Content Marketing, og det er – næppe overraskende – hvad Content Marketing Bogen handler om. Konceptet er dog ikke nyt; DSBs ofte roste kundeblad Ud & Se, der er udkommet siden 1980, er et godt eksempel. Her skriver DSB om meget andet end sig selv – men også om sig selv.

DSB har skabt sit eget medie, og det er de ikke ene om. Et af bogens eksempler er jyskebank.tv, som sjældent handler om banken men mest om finansstof i almindelighed og ind imellem om noget helt andet, for eksempel en ny motorcykel:

http://jyskebank.tv/embed/0140325494501057-L2-1/468×263

Jyskebank.tv: Harley-Davidson laver en elmotorcykel.

Og hvad får Jyske Bank så ud af at producere et tv-indslag om motorcykler? Det er, hvad første del af denne bog handler om. Anden del handler om, hvordan man skaber en organisation, der kan producere og udgive gode historier. Tredie del er en regulær brugsanvisning i produktionen af Content Marketing. Bogen er skrevet af Joakim Ditlev, som har en baggrund i markedsføring, og Signe Damgaard Jepsen, som er journalist.

I gamle dage var content marketing forbeholdt store virksomheder som DSB eller Jyske Bank, men i dag – med Facebook, Twitter og blogs – kan alle være med. Det kræver først og fremmest, at man forstår værdien i at fortælle om andet end sine produkters fortræffeligheder. Når man for eksempel søger på Google for at finde en effektiv måde at fjerne en rødvinsplet på gulvtæppet, vil et blogindlæg om dette have større værdi end prisen på en pletfjerner.

Det handler om at fortælle historier og give informationer, der hjælper folk eller har værdi – og helst så interessant, at folk vender tilbage. Det er derfor, Jyske Bank fortæller om motorcykler.

Content Marketing skal helst, som al anden markedsføring, give udslag på bundlinjen. Det er et langt, sejt træk, og det kan være svært at måle, så mange virksomheder – især mindre – viger tilbage for at afsætte ressourcer til noget så usikkert, der ikke umiddelbart resulterer i øget salg. Forfatterne gør det klart, at det ikke er nemt, og det er ikke en hurtig løsning til øget salg.

Content Marketing Bogen er et godt sted at begynde, hvis man vil have mere ud af sin side på Facebook, overvejer at oprette en virksomhedsblog eller har større planer om at etablere et egentligt medie.

Og en afsluttende bemærkning: Jeg kender Joakim Ditlev. Han har tilmed skrevet en anmeldelse her på kanalen: Anmeldelse: Tilbage til virkeligheden. Af Rasmus Bech Hansen og Jens Martin Skibsted. Om vores bekendtskab har påvirket denne anmeldelse, overlader jeg til dig at afgøre.

Se også:

4 thoughts on “Anmeldelse: Content Marketing Bogen. Af Joakim Ditlev og Signe Damgaard Jepsen

  1. Den er lidt farlig, den med links i advertorials. Det er jo ret klart i mod Googles retningslinjer vedrørende ‘paid links’.

    Så hvis der lige pludselig dukker en skov op af den type links fra Politiken til mere eller mindre relevante sites, så kunne det godt give bagslag i form af deranking.

    Men det er der nok ikke rigtigt nogen, der tænker på. Eller også ta’r man chancen, men det tror jeg næsten ikke at et medie som Politiken ville gøre.

  2. En god og kort lille anmeldelse, som endnu engang minder mig om, at jeg nok hellere lige må få fingrene i bogen. Glæder mig til at blive gjort opmærksom på gode eksempler.

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s