Anmeldelse: Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World. af Gary Vaynerchuk

Jab, Jab, Jab, Right HookNej, du skal ikke sælge på Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram og Tumblr, du skal fortælle din historie. Du skal jabbe, og når tidspunktet er inde, skal du slå til med dit højre hook, og salget er hjemme.

Sådan lyder opskriften fra Gary Vaynerchuk, og han er svær at komme udenom, når det gælder markedsføring på nettet; den lille vinhandler, der med et ugentligt show på YouTube, WineLibraryTV, mangedoblede salget. Det måske første rigtig gode eksempel på, at man kan sælge via de nye medier – helt uden salgsbudskaber men ved at få en stemme og dele sin passion. Han har fået status af halvgud og optræder på stort set alle konferencer. I dag driver han også bureauet VaynerMedia med 150 medarbejdere.

Gary Vaynerchuk er udelt begejstret for sociale netværk som markedsføringskanaler, og han har som sagt noget at have det i, så han er værd at lytte til. Efter en lidt for lang og snakkesaglig indledning gennemgår han Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram og Tumblr. De er meget forskellige, pointerer han, og man skal forstå forskellene og de enkelte netværks særkender og kultur, før man får udbytte af dem.

Brugerne vil meget gerne høre fra virksomheder, og man kan bestemt stimulere salget, hvis man gør det rigtigt, hvilket meget få gør. De fleste fylder strømmen med salgsbudskaber og tilbud og opnår kun at jage folk bort. Det er kommunikationskanaler, ikke markedsføringskanaler, og man skal deltage i samtalen på de præmisser, der kendetegner det enkelte netværk.

Hvert kapitel er krydret med gode og dårlige eksempler, og Vaynerchuk forklarer, hvorfor de er gode eller dårlige. Det er, efter den snakkesaglige indledning, meget konkret og meget enkelt.

Som overskriftens boksemetafor antyder, skal man ramme brugeren med små tjat, der ikke forsøger at sælge noget men er morsomme eller en kommentar til noget aktuelt og som passer til stilen på den pågældende tjeneste. Når tiden er inde, indsætter man det afgørende slag, der får folk til at købe.

Det lyder enkelt men er en svær balance, og mange virksomheder har tilsyneladende vanskeligt ved at råbe andet end køb, køb, køb. Bogens eksempler viser, hvad man kan gøre i stedet – og hvad man ikke skal gøre. Det er en udmærket inspirationskilde.

Køb Jab, Jab, Jab, Right Hook:

3 thoughts on “Anmeldelse: Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World. af Gary Vaynerchuk

  1. Hej

    Og tak for en god anmeldelse! Jeg købte faktisk bogen, lige da den udkom. Jeg synes, GW har fundet nogen fede metaforer for sin teori. Og pointen går rent ind så at sige.

    Jeg mangler stadig at læse bogen dog…

  2. Lyder virkelig til at være en spændende bog. Rejser på ferie i marts og bogen er allerede på listen over ting der skal pakkes med til rejsen 🙂

    Hele princippet omkring at jabbe er ret spændende, og en vigtig ting at mestre, hvis man ønsker at køre et gennemført brand

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s