Derfor taber medierne: Det er ikke fint at være netjournalist

HierarkiNy undersøgelse viser, hvorfor netredaktioner skal udskilles fra mediehusene og etableres i selvstændige virksomheder.

Netredaktioner i mediehuse har et “lillebrorsyndrom” overfor de gamle redaktioner, fastslår Jannie Møller Hartley fra RUC i undersøgelsen ‘Lillebrorsyndromet’ Nye hierarkier i den tværmediale nyhedsproduktion, hvor hun har været på feltarbejde i Nordjyske Medier, Politiken og DR.

Undersøgelsen viser, at de gamle redaktioner producerer, mens netredaktioner reproducerer og distribuerer, og at der er et klart hierarki i mediehusene, hvor netredaktioner er nederst.

Det er netredaktionerne, der typisk får den distribuerende rolle – de bliver “lillebror” i mediehuset. Dette har konsekvenser for den journalistiske specialisering og for de statushierarkier, der præger mediehusenes redaktionskulturer: En ‘usynlig mur’ rejses mellem de journalister, som gives tid til at udvikle egne historier, og dem, som hovedsagelig opdaterer og reproducerer indhold fra én medieplatform til en anden

Disse konklusioner kan næppe overraske nogen, der arbejder eller har jævnlig gang i et mediehus, men de bør give anledning til bekymring i mediehusenes ledelser.

Ikke mange tvivler på, at fremtiden er online. Avisernes oplagstal er faldet støt i årtier, og de store nyhedsudsendelser på DR og TV2 har mistet 500.000 seere på ti år. De gamle redaktioner har fremtiden bag sig, og når fremtiden er online, giver det ikke mening, at netredaktionerne fortrinsvis distribuerer og ikke producerer, og det er bestemt ikke godt for udviklingsmulighederne, at de er nederst i hierarkiet.

Man kan næppe skabe fremtidens medie med en redaktion, der ikke producerer og er nederst i virksomhedens hierarki. Undersøgelsen er en klar dokumentation af Innovators dilemma i avisbranchen.

Undersøgelsen viser, at jo tættere net- og traditionelle redaktioner hænger sammen, desto mindre produceres der i netredaktioner. Denne tendens skal vendes, og netredaktioner skal ikke bare producere indhold men også udvikle nye måder at producere på, som er skabt til nettet. Det sker ikke, så længe de primært er distributører af indhold skabt til andre platforme.

I de senere år har der været en tendens til at knytte net- og traditionelle redaktioner tættere sammen, men undersøgelsen viser, hvorfor det er helt nødvendigt at gå den modsatte vej og udskille netredaktioner fra mediehusenes øvrige redaktioner.

De bedste medarbejdere søger altid væk fra afdelinger, som ligger nederst i virksomhedens hierarki. Denne hjerneflugt sinker eller hindrer udvikling i en afdeling, og da fremtiden er online, skal netredaktioner tværtimod tiltrække de bedste medarbejdere.

Det optimale er at etablere selvstændige virksomheder, hvor det etablerede hierarki ikke følger med, og som kan skabe sin egen kultur og nye arbejdformer.

Mediebranchen gentager de fejl, andre brancher har begået, når de er blevet udfordret af nye, forstyrrende teknologier. De eksisterende organisationer er sjældent gode til at omstille sig og forsøger som regel at få det nye til at passe ind i det gamle, og det giver plads til nye virksomheder, der ikke er hæmmede af traditioner og kultur og sætter sig på det nye marked.

Undersøgelsen Lillebrorsyndromet viser tydeligt, at de nuværende organisationsformer hæmmer mediernes udvikling og svækker deres konkurrenceevne.

Se også:

Foto: Patricia van Casteren.

4 thoughts on “Derfor taber medierne: Det er ikke fint at være netjournalist

  1. Som den er refereret her synes jeg dog undersøgelsen mangler ét væsentligt aspekt: Hvilken rolle spiller netredaktionerne selv i dannelsen af deres opgaver og fokus?

    De fleste netjournalister, jeg kender, er mere optaget af endnu mere af det samme – breaking for breakings skyld – end de er fokuseret på at finde fremtidens fortælleformer for slet ikke at tale om forretningsmodellerne, uha uha.

    Bare fordi man bliver placeret i skammekrogen, behøver man jo ikke skamme sig.

  2. @Mads

    Betegnelsen lillebror i undersøgelsens titel stammer fra en netjournalist på DR, og det gennemgående indtryk er, at netjournalisterne opfatter sig som mindre fine.

    Undersøgelsen kommer desværre ikke ind på at udvikle netmedierne – kun produktionen af nyheder.

    Jeg kan varmt anbefale at læse rapporten – den er ikke så lang. Der står nok ikke noget, du ikke ved i forvejen, men der er nogle forskelle på de tre mediehuse, Nordjyske, Politiken og DR, som er ganske interessante.

  3. Tak for omtalen:) Hvis man læste afhandlingen, som jo så desværre er meget lang, ville man blive noget klogere på netjournalisternes egen syn på deres rolle. Den findes også i bogform: Nyheder på internettet (2012). @Søren – der findes et helt kapitel om breaking:)

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s